top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverFloor Matla

Even voorstellen...

Bijgewerkt op: 28 feb. 2021

Welkom bij onze allereerste blogpost van de starter club! Deze blogs zijn gebaseerd op gesprekken tussen Floor en Yara over onderwerpen die ons bezig houden, voornamelijk over het Leven, over onszelf en over hoe we ons kunnen verhouden met alles wat er om ons heen gebeurt. We hebben ieder een eigen persoonlijke visie en achtergrond: Floor; duurzaamheid en antropologie en Yara; filosofie en meditatie. Door het delen van onze perspectieven hopen we dat ook jij je aangesproken zal voelen om met ons mee te denken. De starter club is een plek waar ook jij je eigen verhaal kunt delen. Lees deze blogs met deze vragen in je achterhoofd: “Hoe is het voor mij? Hoe zie ik het terug in mijn leven?” Dan zal ook jij je eigen antwoorden vinden.


Het is tijd om onszelf even voor te stellen! Wie zijn wij? En wat is voor ons de reden om te starten met de starter club?


FLOOR: Misschien is het leuk om ons voor te stellen aan de hand van een recente gebeurtenis in ons leven. Ik ben namelijk recentelijk 26 geworden en kom langzamerhand dichterbij de 30, de leeftijd die voor mij altijd gelijk stond aan het stabiele leven. Of dat je dan in ieder geval weet waar jij je voor in wil zetten of een bepaalde expertise hebt ontwikkeld. Langzaam merk ik dat het ook wel komt... Maar ik geloof niet zo stabiel als ik me helemaal had voorgesteld. Ik vind het ook erg leuk om na te denken over alternatieve toekomstbeelden. De studies die ik heb gevolgd hebben hier enorm aan bijgedragen. Zo heb ik namelijk Future Planet Studies gestudeerd: het zit al in de naam! In deze studie gaat het vooral over de duurzaamheid van onze planeet. En daarna Culturele Antropologie, wat ook gaat over de toekomst van de wereld maar dan meer over hoe wij als mensen betekenis geven aan een veranderende omgeving. Tijdens beide studies ben ik veel in aanraking gekomen met toch wel schokkende toekomstverwachtingen en daardoor ben ik me steeds meer gaan realiseren dat als we blijven doen wat we doen de wereld een steeds minder leuke plek wordt om in te leven. En ik denk dat het daardoor voor mij nog moeilijker is geworden om te bepalen wat IK wil doen. Hoe is dat voor jou, Yara?


YARA: Ik zal mezelf ook eerst even introduceren aan de hand van een gebeurtenis. Ik ben ook recentelijk 26 geworden haha... Maar dat heb jij al gekozen. Iets anders dan maar, ik ben kort geleden naar Frankrijk verhuisd. Ik weet niet voor hoelang maar het voelt wel redelijk definitief. Die gebeurtenis, in combinatie met het ouder worden, heeft me zeker aan het denken gezet. Wat betekent die leeftijd en de fase die erbij hoort? Momenteel ben ik nog heel erg mijn plek aan het vinden, hier in de samenleving. Ik heb mijn studie afgerond en normaal gesproken is het nu tijd om aan een baan te beginnen… Alleen voelt het alsof ik daar nog ver van verwijderd ben ... en dat is oké, hè! Zo is mijn leven gelopen. Door wat ik nu doe leer ik heel veel, over mezelf en de wereld, en ik ontmoet zoveel nieuwe mensen. Maar huisje boompje beestje is het niet. Terwijl veel vrienden van mij dat juist wel hebben. Ben ik dan wel goed gestart? Ik vraag het me soms af!



FLOOR: We vergelijken ons vaak met anderen om ons heen dat heeft denk ik heel erg te maken met die grote vraag, die voor ons misschien ook wel het uitgangspunt was voor het beginnen met de starter club. Namelijk de vraag: Ben ik wel goed gestart?

YARA: Hm ja. Het streven naar dat ‘huisje boompje beestje’, goede carrière, mooie auto... Dat alles is voor de maatschappij een meetlat voor succes.

FLOOR: Ja, zo heb ik dat ook in mijn hoofd, als je dat niet nastreeft ben je anders bezig. Als je iets anders doet, dan wijk je af van wat de gros van de bevolking hier in Nederland van je verwacht. Dan ben je ‘Alternatief’.

YARA: Eigenlijk voel ik mij nu juist het meest aangesproken door het ‘alternatief’. Ik heb met vrienden gesproken en hen gevraagd: Wie of wat is een starter voor jullie? En dat was voor hen vaak heel normaal: dat is iemand die begint met z’n leven in de maatschappij op een eigen volwassen manier. Ze vonden daar helemaal niks geks of controversieels aan. Maar voor mij is het anders. Iets in mij wil een beetje rebelleren tegen dit idee van ‘starter-schap’. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de definitie van starter op Wikipedia, dat hebben we even opgezocht, dan vind je: een starter is een persoon die voor het eerst een bepaalde markt betreedt of activiteit begint.

FLOOR: Die definitie duidt aan dat we ervan uitgaan dat er een bepaalde transitie is tussen wanneer we de markt betreden en het leven ervoor.


YARA: Maar we zijn toch meer dan alleen onze waarde voor de economie? Ik denk dat wij daarom over starter zijn gaan nadenken, omdat we behoefte hebben aan een andere definitie. Onze eigen definitie is veel breder: “iemand die opnieuw durft te beginnen, door het bevragen van aannames en verwachtingen, en door het veranderen van gedrag.” Hier zullen we nog wel bij terugkomen in onze andere blogs. Maar Floor wat we willen doen met dat alles? Waarom willen wij hiervoor een club oprichten?

FLOOR: Voor mij zou het helpen om een uitlaatklep te hebben waarin we kritisch mogen kijken naar deze fase in ons leven, deze fase waarin we in een bepaalde richting worden gestuurd maar eigenlijk ook nog nooit echt los van een kader zijn geweest. Die afwezigheid van een kader vind ik lastig. Hierdoor ga ik grijpen naar het plaatje van een goede baan, mooi huis... Ik heb weerstand tegen de term ‘starter’ op de woningmarkt en arbeidsmarkt, omdat het zo erg in een markt-gerelateerde vorm wordt gebruikt alsof je jezelf de markt op moet werken om maar een mooi huis te hebben en überhaupt een dak boven je hoofd te hebben.

YARA: Bij de starter club zijn we niet met de markt bezig.

FLOOR: Klopt, hier gaat het over het persoonlijke aspect van starten, ergens aan beginnen. Ik denkt dat de club kan wat de markt niet kan: ruimte houden voor twijfel en onzekerheid. Wat denk jij, wat willen we met de Club? Is het misschien overdreven?

YARA: Ik zie er zeker wel de waarde van in! Wat we op dit moment doen, op social media vooral, is het delen van onze resultaten, en dan ook alleen het succes. Terwijl ieder van ons door een heel groot proces heen gaat om tot dat resultaat te komen. Juist door hierover te delen kunnen we van elkaar leren en er voor elkaar zijn.


Wat denk jij? Praat en denk mee onder aan deze pagina.

 

FOTOMOMENT



Elke blog voegen wij een landschap toe, gewoon omdat we dit mooi vinden. Deze keer een beek in het Olympic National Park in Washington. De groene mos valt als een deken over het bos waardoor dit bos nóg groener is dan aan de overkant. En nu we toch aan het dromen zijn ook een mooie quote die naar mijn mening aansluit bij onze blog en deze foto.


Visualiseer dat je in de beek in het Olympic National Park staat...


‘Stel nou eens dat het water de tijd is die verstrijkt. Als hier waar wij staan het heden is, waar denk je dan dat de toekomst is?’ (Uit: De acht bergen, Paolo Cognetti)


 

REFLECTIES


We zijn geneigd om na het lezen van iets wat ons bezighoudt gelijk door te gaan met de dagelijkse gang van zaken. Maar dat is eigenlijk heel jammer. Het is fijn om even stil te staan bij wat je net hebt gelezen en het tot je door te laten dringen. Maar hoe doe je dat, reflecteren? Het helpt om in een rustige omgeving te zijn en bijvoorbeeld af en toe je ogen te sluiten. Op deze manier kun je dichterbij jezelf blijven, zonder afgeleid te worden. Lees in deze blog meer over de methode van reflectie en hoe je dit kunt gebruiken om jezelf beter te leren kennen!

~ Hoe denk jij na over het ‘starter-schap’? Wat is jouw eigen ervaring om ergens (opnieuw) mee te beginnen?

~ Waar voel je je op dit moment onzeker over? Probeer heel concreet te zijn. Laat nu je gedachten los en breng je bewustzijn naar je lichaam. Hoe voel je je? Voel je je ergens gespannen, rigide? Misschien doet het ergens wel zeer. Laat je niet meenemen door je gedachten maar blijf met je aandacht bij je lichaam, zonder te oordelen of iets te willen veranderen. Schrijf op welke gevoelens of emoties voorbij komen.

~ Wat helpt jou om met twijfel en onzekerheid om te gaan? Durf je aan jezelf ruimte te geven om te twijfelen, onzeker te zijn? 
~ Wat zijn andere thema’s waarover je graag zou willen lezen in onze komende blogs?

→ deel hieronder jouw ervaring met anderen

(Je moet je even aanmelden om reacties te kunnen plaatsen. Geen zorgen, je hoeft alleen maar je emailadres op te geven en het vraagt maar enkele seconden!)


0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page